<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

keskiviikko 03.01.2007

Vaasa - Seinäjoki rataa on sähköistetty lähes joka vaalien alla. Sitten se tuppaa unohtua neljäksi vuodeksi. Näiden vaalien alla radan sähköistäminen on saanut jopa koomisia piirteitä. Kuka oli unohtanut, että tällainen hanke on ylipäänsä olemassa, kuka veti herneet nenään, kun asiaa käsittelevä muistio kulki eduskuntaan väärää reittiä.

Kaiken kukkuraksi yksi meni ja osti Vaasan asemarakennuksen ja siihen liittyvät maa-alueet. Osakeyhtiö tuli ja pani asialle vauhtia. Luvattiin julkisesti ristiinnaulita ne kansanedustajaehdokkaat, jotka eivät kannata rataosuuden sähköistämistä. Nyt viimeksi luvattiin sitten glögiä, jos kaikki vaalipiirin edustajat ovat radan kiirehtimislauselman takana. Nykyajan keppiä ja porkkanaa.

Yhteyksiä omistaja ja yhtiön puuhamies on ottanut lähes kaikkiin poliittisiin tahoihin. Kokoomuksen väki kävi asemalla isolla porukalla. Keskustaa on kuumennettu ja osoitettu mm. Vihriälän saamattomuus asian tiimoilta. Ainut vaasalainen kansanedustaja valjastettiin kertomaan ministeri Heinäluomalle tästä unohtuneesta hankkeesta.

Opiskelijajärjestöt valjastettiin viimeksi ratahankkeelle. Paikalle oli kuulemma kutsuttu alueen kansanedustajaehdokkaita. Ilmeisesti vain osa ja sopivimmat? Sama se. Vasemmistoliitto on rataosuuden sähköistämisen kannalla ja sitä tukevat viestit on välitetty sekä puolueen puheenjohtajalle että eduskuntaryhmän puheenjohtajalle. Tämä on tehty periaatteellista ja tarvesyistä. Ei siksi, että joku uhittelee tai tarjoaa juomia.

Ainut asia, mikä tässä sähköistämishankkeessa hankaa vastaan, on se, että tähän tuli niin selkeä yksityinen toimijataho, jolla perusteena on vain voiton maksimointi. Tyhjällä asemarakennuksella ei tee mitään, ellei sen ympärillä ole elämää - liikkuvaa rahaa.

Vaasan kaupunki on tekemässä oman osuutensa alueen kehittämiselle kaavoittamalla Matkakeskuksen alueen pitkälle yrittäjän ehdoilla ja toiveiden mukaan. Kaupunki ja matkustajakansalaiset hyötyvät palvelun parantumisena, mutta yrittäjä kerää voitot.

Radan sähköistäminen tarkoittaa, että kulkeminen Vaasasta Helsinkiin on kilpailukykyinen vaihtoehto mm. lentoliikenteelle, ajassa ja rahassa. Nykyiset matkustajamäärät tulee moninkertaistua, mikäli yhteydestä aiotaan saada taloudellisesti kannattava.

Välitön hyöty tulee opiskelijoille, mutta he ovat joka tapauksessa tilanteessa, että tuleminen opiskelukaupunkiin tapahtuu vaikka resiinalla, jos on pakko. Määrät eivät oleellisesti kasva, ja opiskelijoiden määrätkin saattavat alentua tulevaisuudessa.

Liike-elämän ja yritysmaailman edustajien kasvu on kaiketi yksi kohde. Saadaanko junasta enää koskaan vaihtoehtoa lentoliikenteelle tässä ryhmässä? Se jää nähtäväksi.

Teollisuus ei sinällään tarvitse rahdilleen sähköistä rataa. Näin ainakin antavat ymmärtää, heilläkin on lento-, laiva-, ja rekkaliikenne kaiketi ensisijaisia. Saadaanko junasta tähän vaihtoehtoja, sekin jää nähtäväksi.

Kulttuuri, vapaa-aika, lomailu - onko Vaasa kiinnostava kohde junailijalle tällaisiin tapahtumiin? Osin kyllä, mutta perheelliset ja vanhemmat ihmiset valitsevat kulkuvälineeksi useimmiten oman auton. Lapselliselle perheelle se on jopa taloudellinen kysymys, junaliput eivät välttämättä ole tässäkään kovin kilpailukykyisiä.

Sähköjuna tarkoittaa myös sitä, että se pyyhältää Laihian, Tervajoen, Isonkyrön ja Ylistaron asemien ohi. Sähköistetään vaan, mutta ohikiitävien junien lisäksi tarvitaan metrojunan kaltaista paikallisliikennettä, jota voi kehittää myös maaseututaajamien liikenneratkaisuihin tulevaisuudessa.

Harri Moisio