Pohjalainen torstai 10.06.2010
 
Vaasan Vasemmistoliiton kunnallisjärjestön puheenjohtaja Harri Moision mielestä toimialajohtajien tulisi luopua jäsenkirjoistaan.

Pohjalaisessa 5.6 vastavalittu demareiden ryhmäveturi Erkki Teppo jo jakoi hallintouudistuksen mukaisia toimialajohtajia "sulle mulle" -periaatteella. Uutta kiveen hakattua poliittisten ryhmien sopimusta Teppo mallitti liittäen siihen myös Vasemmistoliiton. Tuollaisessa poliittisessa jakamisessa ei ainakaan vasemmistoliiton valtuustoryhmä ole ollut mukana, tuskin aikookaan. Sieltä ei löydy perustetta sille, että vasemmistoliitto tukee koko ryhmänä hallintouudistusta ja siirtymistä yhden kaupunginjohtajan malliin.

Kysymyksessä täytyy olla hallinnollinen ratkaisu jossa ensisijaisesti haetaan mahdollisimman hyviä, päteviä ja kykeneviä toimialajohtajia. On sivuseikka, mikä heidän poliittinen taustansa on. Valittavien toimialajohtajien tulisi luopua jäsenkirjastaan, jos sellainen on - samoin tulisi myös Lumion tehdä! Ylin virkakoneisto, kuten muutkin, ovat poliittisten päättäjien palvelijoita ja asioiden valmistelijoita, jotta päätökset voidaan toteuttaa hyvin.

Viimeaikaisia virkanimityksiä on tietääkseni pyritty tekemään ajatuksella, että paras ja pätevin valittaisiin. Kunkin poliittista tai aatteellista taustaa ei ainakaan julkisesti ole kauheasti kaiveltu. Valittujen poliittinen tausta ja puoluekanta saattaa toki olla tiedossa - tai ainakin sivistyneiden arvailujen varassa.

Kaupunginvaltuusto on edelleen tärkein päättävä elin, kaupunginhallitus taas päätöksiä valmisteleva elin. Erilaista ristivetoa on syntynyt lähinnä niissä tilanteissa kun kaupunginhallitus - myös konsernihallituksena - on halunnut sanoa oman sanansa valmisteluun.

Johtosäännöistä huolimatta saattaa nousta asioita, jotka tulevat kaupunginhallituksen asialistalle, vaikka ne kuuluisivat lautakunnan ratkaistavaksi. Ainakin sosiaali- ja terveyslautakunnan jotkut päätökset ovat puhuttaneet ja muutoksia heidän päätöksiinsä on tehty: mm. koulutushanke ostettiin Seinäjoelta ja kaupunginhallitus sen kumosi, alkoholistien suoja-asunnoista päätäntävallan käsiinsä ottivat valtuustoryhmät yksituumaisesti. Lisäksi lautakuntien erilaiset kilpailutukset ovat aiheuttaneet parranpärinää ellei muuta.

Osaltaan nämä ylläpitävät turhaa kitkaa lautakuntien ja kaupunginhallituksen välille. Vaikka johtosäännöt antavat valtuutuksen ja velvollisuuden lautakunnille asioiden hoitoon, tulisi kaupunginhallituksen pöydällä olla kaikki oleellisesti kaupunkikuvaan ja -kehitykseen liittyvät kysymykset. Siksi on oleellista, että keskeisten toimialojen johtajat istuvat samassa pöydässä päätöksiä valmistelevien kanssa ja valtuustolle saadaan päätettäväksi asioita, jotka ovat hyvin ja monipuolisesti valmisteltuja.

Isojen hallintokuntien suuruus tekee niistä helposti rinnakkaisjärjestelmän ja itsenäisen toimijan - osittain asia on johtosääntötasoinen kuin myös työjaollinen. Samalla pitää kysyä onko virkamieskoneistolla liian suuri valta väärissä asioissa ja virkakoneiston sisällä vastuuta ei osata jakaa oikein ja kannustavasti - suurin energia menee siihen, että joku tarkastaa onko joku toinen tehnyt asiat oikein.