torstai, 8. joulukuu 2011

Merenkurkun kuristuksessa

Salamavalot välkkyvät, toimittajat ryntäävät tivaten vastauksia kuin jotain sensaatiota odotellen. Punanenäiset toimittajat ja valokuvaajat odottelivat viileän illan pimetessä liikenneministeriä sataman toimitilojen ulkopuolella. Oma kysymys pitää ehtiä tehdä ensin ja hulluttelu oli valmis.
Vastamennyt Moska-sarja tuli mieleen siinä säihkeessä.

Vastausta odotettiin Merenkurkun liikenteen turvaamiseen, RG Linen pelastamiseen. Ilmeisesti ministerin lupausta, että valtio laittaa yhdessä kuntien kanssa roposet jonoon ja niin liikenne jatkuu ja laivayhtiön konkurssilta vältytään. Tätä viestiä ei ollut kerrottavaksi.

Se olisi ollut kerrottavaksi, että RG Linen johdon edustajia ei ollut ministeriä tapaamassa kutsusta ja sovitusta tapaamisesta huolimatta. Laivayhtiön johto on jo alkusyksystä tiennyt päivämäärän, jolloin liikenneministeri Vaasassa vierailee. Tiedetty siellä on myös, että Merenkurkun liikenteen turvaamisesta on kyse ja toimenpiteistä, joilla valtioneuvosto voi toimintaa tukea.

Tiedossa olivat toimenpiteet, joilla aiempina vuosina toimintaa vaikeuttanut jäätilanne hoidetaan. Jäänmurtajasopimukset on jo tehty. Tiedossa olivat valtioiden väliset neuvottelut ja kuntien aktiivisuus ratkaista Merenkurkun liikenne. Silti RG Linen edustajia ei ministerin tapaaminen kiinnostanut.

Luulenpa, että tietoisesti juuri vierailupäivään ajoitettu konkurssihakemus oli tehty luomaan paniikkia ja odottamaan lyhytnäköisiä lupauksia ministeriltä. Ajatukset kaiketi menivät niin, että konkurssi pakottaa antamaan rahallista tukea juuri RG Linelle. Tähän paniikkiin ei mennyt kukaan.

Konkurssipesän aloite alentaa laivalippujen hintoja, oli ensimmäinen oikeansuuntainen teko, jota on odotettu koko RG Linen toiminnan ajan. Julkishallinnon tuki voi perustua vain matkustajaliikenteen tukemiseen ja sen RG Line on jättänyt varhaiskapitalismin aikaan. Kukaan ei vapaaehtoisesti noilla hinnoilla itseään naapurimaahan rahtaa. Lentäen pääsee joskus jopa edullisemmin.

Ensimmäinen kosketus tilanteeseen oli uutena valtuutettuna vuonna 2005, jolloin joitakin lainatakuita jatkettiin. Esitin tuolloin ponnen, jossa kehotettiin RG Linea kiinnittämään erityistä huomiota matkustajaliikenteen kehittämiseen. Silloin sentään kulki vielä reilu 80000 matkustajaa, nyt ei taideta päästä edes 60000:een. Satsausta ei ole näkynyt, ei kuulunut.

Paljon porua herättänyt lainatakauksien uudelleenjärjestely vuonna 2008 perustui vanhoihin takauksiin, joiden orjia ollaan edelleen. Odotettu kilpailu Merenkurkun liikennöinnistä kuihtui, ja ainoa kilpailutukseen osallistunut oli RG Line. Hirveästi ei ollut vaihtoehtoja eikä valtiovallan lupauksia.

Hallitusohjelman kirjaus, jossa lupaudutaan toimiin Merenkurkun liikenteen turvaamiseksi, on nyt perälauta johon voidaan nojata. Tieyhteys poikki Suomen Vaasasta Uumajaan ja Norjaan Atlantin rannalle on ministerin tiedossa, eikä hän unohda.

Vaasalaiset tiedotusvälineet hukkuivat Merenkurkkuunsa niin tyystin, että ministeri Kyllösen vierailun muu anti jäi huomiotta, vaikka hän vietti koko päivän vaasalaisten ja seudun asioita oppien. Joskus toivoisi, että tuosta moskalaisuudesta kasvettaisiin ulos ja haluttaisiin nähdä asioiden taakse. Ministerin hallusinaatiot jäivät nyt pienen piirin tietoon.

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...