lauantai 30.08.2008

Asemakaavassa on osoitettu vanhan postitalon pohjoispuolelle kerrostaloja. Tontin rakennustehokkuus on kaavassa määritelty "...ja se on liitetty maanalaisella yhteydellä radan alikulkutunneliin ja matkakeskuksen maanalaiseen pysäköintivaraukseen."

Näin todetaan valtuuston hyväksymän asemakaavan selostuksessa, jossa asemakaavaa kuvataan. Postitaloa ja sen ympäristöä on rakentamassa omistaja Airaksinen Invest ja Biskaja Kiinteistöt, joka ilmeisesti nykyään on Airaksinen Capital Oy.

Postitalon korttelin uudisrakentaminen edellyttää pysäköintiratkaisuja ja sen on niiden rakentumisen ehto. Kaavassa asia on mahdollistettu ja koplattu matkakeskuksen maanalainen pysäköinti ja maanalainen radan alitus yhteen.

Kaupungin ja Biskaja kiinteistöjen neuvottelijat jalostivat asian 23.10.2007 sitten paperille. Siinä todetaan: "Vaasan kaupunki rakentaa voimassa olevan asemakaavan mukaisen alikulkutunnelin aseman pohjoispäätyyn rautatien alta asemapuistoon. Koska Biskaja rakentaa samanaikaisesti aseman pohjoispäätyyn maanalaisen parkkihallin niin huomattavan yhteisen synergiaedun vuoksi Biskaja hoitaa kaupungin puolesta myös alikulun suunnittelun ja rakentamisen."

Tällä synergiaedulla minut ja monet muut huijattiin aikoinaan mukaan tähän hankkeeseen.

Nyt pitää varmaan kysyä, kumpi oli ensin muna vai kana? Mikä on kunkin intressi? Kuka ei ole tehnyt ja mitä? Sopimuksessahan yksinkertaisesti todetaan, että Biskaja rakentaa maanalaisen parkkihallin ja hoitaa samalla alikulun suunnittelun ja rakentamisen. Sopimuksessa määritetään kuinka kustannukset sitten jaetaan. Tässä tämä marssijärjestys on kerrottu.

Nyt on käynyt niin, että maanalaista parkkihallia ei rakennetakaan. Airaksinen Capital on rakentamassa maanpäällisen parkkitalon, joka on vain osittain maanpinnan alapuolella. Ilmeisesti radanalusta, vanhaa merenpohjaa, on liian vaikea ja kallis kaivettavaksi. Siksi on päädytty maanpäälliseen ratkaisuun, joka palvelisi tulevaisuudessa myös postitaloa.

Pitääkö kaupungin maksaa tästä virhearviosta? Airaksinen vetoaa, että kaupunki on sopimusrikkoja ja vaatii siltä rahaa 175 000 euroa. Mielestäni kaupunki ei ole mitään velkaa eikä velvollinen hyvittämään postitalon maankäyttömaksusta euroakaan. Maankäyttömaksun käyttäminen maksuvälineenä on sinällään outo juttu, jossa kaupungin talousjohdon kyllä pitää katsoa itseään peiliin.

Kaupunginhallituksen enemmistö halusi kokouksessaan 25.8. antaa Airaksiselle 175 000 euroa ilman vastinetta. Melkoista lypsämistä. Takaisin maksu on toki mahdollista, jos ennen vuoden 2014 loppua kevyenliikenteen yhteys tehdään radan yli tai ali. Rahan arvo on varmaan kuuden vuoden päästä ihan toinen. Nyt päätöksessä puhutaan "samasta summasta" eikä sitä sidota mihinkään!

Me vähemmistöön jääneet jätimme eriävän mielipiteen asiasta. Tässä se osaltani julkisesti perusteltuna. Kaikki matkakeskushankkeen taloudelliset virhearviot ja koplaukset on syytä osoittaa tarkastuslautakunnan ja sisäisen tarkastuksen syyniin.

Harri Moisio (vas.) Kaupunginhallituksen jäsen Vaasa

KÄYTY KESKUSTELU:

Kuusisto kysyy: Mikä tulee olemaan tärkein ajamsi asia jos Sinut valitaan?
Ehdokas vastaa: Tähän kysymykseen varmaan tulee vastattua myös tulevissa kirjoituksissa ja keskusteluissa, paneeleissa ja erilaisissa tapahtumissa. Neljä vuotta kaupunginhallituksessa ja valtuustossa on opettanut paljon. Turhia lupauksia on turha tehdä, kaupungin kehittäminen ja toimintojen ohjaaminen haluttuun suuntaan on ennen kaikkea yhteispeliä. Pitää olla luotettava kumppani, että edes jotain saa aikaan. Kuntalaisten peruspalveluiden turvaaminen vauvasta vaariin tai kehdosta hautaan on ykkösasia - Vasemmistoliiton nykyinen valtuustoryhmä on näihin ja moniin muihin asioihin puuttunut yhdessä pohtien ja tietämystään ja osaamistaan jakaen. Samoin toiminta lautakunnissa on johdonmukaista ja hyvää. Viimeisin sos-ja terveyslautakunnassa saadut päätökset ettei terveyskeskusmaksuja koroteta. Tästä voi päätellä, että ääni Vasemmistoliiton ehdokkaalle on tärkeämpi kuin vain minulle. Minä en yksin saa välttämättä mitään erityistä aikaan, mutta jos meillä on riittävän vahva ryhmä, niin me yhdessä saamme aikaan vaikka mitä!
E Ehdokas kysyy: Mitä sanot paikallisliikenteen nykyisestä tilasta? Käytätkö usein paikallisliikennetä tai onko sinulla muuta tietoa tai kokemusta ko asiasta? Jos katsot aikatauluvihkoa (sen saa yhtiön toimistosta Rewell C:stä) niin viikonloppuisin ja iltaisin on aika tyhjää.
Ehdokas vastaa: Paikallisliikenteen taso on huono. Itse en sitä käytä - oma-auto, fillari ja kävely on edellä. Valtuustossa olen budjettikokouksessa perinteisesti esittänyt mm. koululaisille ilmaista kulkemista, myös eläkeläiset ja muut erityisryhmät ovat keskusteluissa mukana. Perusteena lähinnä se, että kaupunki taitaa jo nykyään laittaa 1,5 miljoonaa euroa suoraa paikallisliikenteen tukeen - kyllä siinä muutama kuntalainen voisi maksutta liikennettä hyödyntää. Asia ei toki ole näin yksinkertainen, mutta jotenkin vaasalaiset pitäisi opettaa uudelleen joukkoliikenteen pariin. Tukea varmaankin lisätään, koska julkinen liikenne voi olla myös yksi osa taistelussa ilmastomuutosta vastaan. Toki saastuttavat bussit pitäisi samalla uusia!
Jazzbo kysyy: Mitä mieltä olet kevyt(juna)liikeanteestä Vaasaan. Eli siis raideliikenteestä?
Ehdokas vastaa: Raideliikenne on hieno idea - vanhana hapskilaisena viehätti jo lapsena kulkeminen lättähatulla vanhiksesta kaupunkiin. Paikallinen maanpäällinen "metro" olisi tulevaisuuden vaihtoehto. Tulevaisuutta pitää tarkistella myös Vaasa-Seinäjoki radan sähköistymisen myötä. Radan varrelle rakentaminen ja asuttaminen on mahdollista jos tällainen metrojuna liikennöisi Vaasa-Seinäjoki välillä. Samalla pikavuorot Vaasasta Helsinkiin voisivat hurauttaa pikkupysäkkien ohi ja sitä kautta nopeutuisi myös junamatkustaminen Helsinkiin. Nykyajattelulla radan sähköistäminen ei matkustusta tällä välillä nopeuta jos pysähtyä pitää nykyisillä pysäkeillä - Laihia, Isokyrö...
Timo Rintamäki kysyy: Mitäs Vasemmisto aikoo tehdä, jos ei voikaan enään lisätä verotusta ja julkisia menoja. Nostaako vasemmisto kauhean porun.
Ehdokas vastaa: Ihmisille tärkeiden peruspalveluiden takaaminen on aina ykkösjuttu - kunnan mahdollisuudet ovat rajalliset kun veroista päätetään. Niihin kuuluu niin keskeisesti myös valtion toimet, veropolitiikka ja kuntien valtionosuudet, kuntien verotulojen tasausjärjestelmät (joissa Vaasa on muistaakseni maksajan roolissa reilu 10 milj.) ja monet muut jutut. Rikkailta voi aina ottaa köyhille, edelleen - varsinkin jos lause: rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy pitää paikkansa!?
Timo Rintamäki kysyy: Vasemmisto on tosi ahne, kun ei voi maksaa Airaksiselle 175 000 euroa takaisin muuttuneen tilanteen johdosta. Vasemmisto ei taida ymmärtää, että Airaksinen on yritys, joka kattaa tappionsa jotain kautta, yleensä irtisanomisilla.
Ehdokas vastaa: Kyllä mielestäni tuossa ko. jutussa aivan riittävästi selvisi mistä on kysymys. Jos molemmat rikkoo sopimuksen niin ei kyllä synny korvattavaa - ja tässäkin on kyse siitä kumpi rikkoi ensin? Sekin on juttuun kirjoitettu. Yrittäminen(kin) pitää olla rehtiä, vaikka perustuukin voiton maksimointiin!